Cliëntvertrouwenspersoon
Er kunnen zich situaties voordoen waarin het voor een cliënt of
bewoner lastig is om onvrede of zorgen over de zorgverlening of de
zorgrelatie bespreekbaar te maken bij de medewerker(s), management
of de klachtenfunctionaris van de zorgorganisatie. Voor sommige
mensen is het moeilijk om in dit soort situaties de eigen behoefte,
zorgen of onvrede goed te kunnen verwoorden en op te komen voor de
eigen belangen. Dan kan het helpen als u zich laat ondersteunen
door een cliëntvertrouwenspersoon.
Wat doet de cliëntvertrouwenspersoon?
De cliëntvertrouwenspersoon is in eerste instantie een
luisterend oor. U kunt er terecht met uw verhaal. De
cliëntvertrouwenspersoon luistert. Daarna bespreekt hij/zij of er
vervolgstappen nodig zijn en welke mogelijkheden er daarvoor zijn.
De cliëntvertrouwenspersoon biedt, voor zover gewenst, hierbij
daadwerkelijke ondersteuning. Bijvoorbeeld ondersteunen bij het
gesprek met degene waarover onvrede leeft. Het doel van de inzet
van de cliëntvertrouwenspersoon is herstel van vertrouwen in de
zorgverlener(s) en/of het vinden van een oplossing die voor alle
betrokkenen naar tevredenheid is.
Onafhankelijkheid en partijdigheid
Wanneer u onvrede of zorgen ervaart over de zorgverlening, dan
raden wij cliënten en bewoners aan om dit altijd eerst met de
betrokken zorgverlener(s) te bespreken. U kunt zich hiervoor ook
richten tot het management of de klachtenfunctionaris van ActiVite. Als
u hierbij ondersteuning nodig heeft, dan kan ActiVite voor u een
cliëntvertrouwenspersoon inschakelen. Deze cliëntvertrouwenspersoon
is niet bij ActiVite in dienst maar wij schakelen hem of haar in
via een externe organisatie.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over de inzet van een
cliëntvertrouwenspersoon? Neem dan contact op met Annemijn van
Hemel (bestuurssecretaris) via: a.v.hemel@activite.nl of
071 - 516 1415.