Interview en reacties - Zwangerschapsgymnastiek - Fit Zwanger

Zwangerschapsgymnastiek - Fit Zwanger

Interview

Zwangerschapsgymnastiek oubollig? Niet bij ActiVite! De docenten zijn stuk voor stuk jonge, deskundige en enthousiaste meiden die alles afweten van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van bewegen voor zwangeren. "Ook tijdens mijn tweede zwangerschap ben ik weer met veel plezier de cursus gaan doen", vertelt de bijna uitgerekende Hilde Blikman. "En ik heb van tevoren speciaal geïnformeerd of de lerares nog dezelfde was."

"De les is een mooie combinatie van oefeningen en theorie. Het ene deel zijn we lekker actief en het andere deel krijg je alles te horen over wat er met je lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Een ouderwets pufclubje zijn we allang niet meer", lacht docente en Mensendieck-therapeute Stefanie Rodewijk. "De oefeningen kunnen behoorlijk pittig zijn met grote elastieken, ballen en halters. Maar ik let daarbij altijd wel op aanwezigheid van klachten. Eigenlijk krijgt geen enkele les dezelfde oefeningen, het is echt gym op maat en bovendien therapeutisch verantwoord omdat alle docenten tevens therapeut zijn."

Meer dan alleen puffen!
Daarnaast biedt de cursus handige informatie. "Bijvoorbeeld over de diastase, het wijken van de rechte buikspieren. Sommigen denken dat je direct na de bevalling weer volop kunt sporten. Maar daar moet je echt mee wachten tot je buikspieren weer op hun plek liggen, meestal na ongeveer zes weken maar soms zelfs pas na een jaar. Er is een uitgebreide kraamles over wat een kraamzuster precies doet, wat stolsels zijn, de borstvoeding en hoe je met tepelkloven moet omgaan. Kortom, wij vertellen je wat vriendinnen niet durven te vertellen! Maar natuurlijk ook hoe je moet puffen en wat je kunt verwachten tijdens de bevalling."

Lekker moment in de week
Blikman: "Of het geholpen heeft de eerste keer? Zeker, het hielp me om de focus te houden. Natuurlijk kom je er anders ook wel doorheen, elke vrouw kan bevallen. Maar een goede voorbereiding is wel fijn zodat je niet schrikt op het moment suprême. Het is allemaal immers al spannend genoeg." Blikman vond de zwangerschapsgymnastiek een lekker momentje in de week. "Ik keek er altijd naar uit: het contact met andere zwangeren en even ongegeneerd klagen bij mensen die weten wat je doormaakt. Heerlijk!"

Gym na de bevalling: nog belangrijker!
Voor wie pas bevallen is, heeft ActiVite ook de cursus Postnatale gymnastiek. "En eigenlijk is die nóg belangrijker om te doen", benadrukt Rodewijk. "Je lichaam verandert veel in korte tijd en het moet zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Veel spieren zijn door de zwangerschap en bevalling verslapt. Met de nagym word je op een verantwoorde manier weer superfit. We bouwen de oefeningen voor de buikspieren, bekkenbodemspieren en bilspieren langzaam maar zeker op. En vertellen alles over een goede lichaamshouding. Ik leg bijvoorbeeld uit hoe je het beste je kindje kunt optillen en hoe je goed achter een wandelwagen loopt. Kortom, een goede combinatie van nuttige informatie en gericht werken aan een optimaal herstel."

Reacties cursisten

"Bij de oefeningen wordt rekening gehouden met wat ik juist wel en niet (meer) kan."
"Een gedeelte van de les is actief en in het andere gedeelte is tijd voor ontspanning en theorie; een goede combinatie!"
"Een leerzame en leuke voorbereiding op de bevalling!"
"Ook tijdens mijn tweede zwangerschap ben ik met veel plezier naar de cursus gegaan. Dit is zeker geen pufclub!"